Cum sa faci un site audit complet?

Audit site WebHipsters

Distribuie Articolul

Cum sa faci un site audit complet?

Site-ul nu mai este un task care odata realizat, uiti de el. Este cartea ta de vizita online, de care daca nu ai grija o sa-ti aduca mai multe prejudicii decat avantaje.

Un audit complet al unui site inseamna o analiza ai site-ului din toate punctele de vedere: Viteza, Securitate, Tehnologii folosite, randare pe mai multe dispozitive, link-uri stricate, pagini nefunctionale si lista poate continua.

Daca faci auditul propriului site, in principiu, pot face toti pasii si avea acces la toate informatiile la final.

Daca vrei sa faci auditul unui site al competitiei unele aspecte vor fi mai greu sau chiar imposibil de lamurit 100%.

Indiferent de situatia in care te afli, acest articol te va ajuta sa analizezi orice site din toate punctele de vedere posibile.

Auditul privind starea site-ului

Acest proces poate fi mai simplu sau complicat, diferenta se face prin serviciile de mentenanta web.

Site-urile care beneficiaza de astfel de servicii de cel putin 1 am de zile, implica mult mai putine aspecte de analizat la acest capitol deoarece au fost demult rezolvate si implementate.

Folosind consola browser-ului Chrome poti verifica eventuale erori de programare din orice site.

Mai departe, ar trebui sa verifici statusul tehnologiilor componente ale site-ului JS, JQuery, Php, Baze de date, dupa caz: WordPress, WooCommerce, Extensii si Plugin-uri.

De exemplu o data cu actualizarea server-ului la php 8, viteza site-ului a crescut considerabil, nici n-a fost nevoie sa testam, este evidenta la nivelul utilizatorului.

Foarte important este sa verifici eventualele Erori 404, 5xx, numarul de pagini indexate precum si fisierul robots.txt (in privinta resurselor blocate, redirectionari, etc).

Cu cat este mai mare site-ul cu atat iti va fi mai greu sa le urmaresti manual, Google Search Console te ajuta la toate cele 3 aspecte enumerate mai sus si nu numai.

O verificare manuala pe care o recomandam odata cu implementarea oricaror actualizari in site priveste principalele tipuri de pagini si continut (structura, continut, functionalitate, aspect, viteza etc.):

  • Pagina simpla de prezentare (acasa, despre, service, etc.);
  • Pagina Contact;
  • Pagina Blog;
  • Pagina Articol;
  • Pagina Categorie Articol;
  • Pagina Eticheta Articol;
  • Pagina Shop;
  • Pagina Produs;
  • Pagina Categorii Produse;
  • Pagina Cos;
  • Pagina Checkout;
  • Pagina Inregistrare;
  • Pagina Autentificare;
  • Pagina Evenimente.

Auditul site-ului privind viteza

Inainte de orice, alege 2-3  tool-uri online care analizeaza viteza unui site ei salveaza raportele aferente pentru a putea urmari impactul modificarilor ulterioare. Creeaza un back-up proaspat al site-ului.

Acest pas ar trebui sa-l repeti inainte la orice modificari importante aduse site-ului la capitolul viteza.

Nu o data am vazut situatia in care persoana care administra site-ul a exagerat cu optimizarile si a facut mai mult rau site-ului.

Mai mult decat atat, au fost cazuri in care nici nu se mai reusea revenirea la situatia initiala. Aici backup-ul initial si/sau la fiecare pas l-ar fi salvat din situatia complicata in care ajunsese,

Cele mai importante astfel de tool-uri ar fi: GTmetrix sau Google Page Speed Insights

Rapoartele emise de astfel de analizatoare de viteza a unui site te ajuta la Identificarea problemelor principale.

Cele mai intalnite probleme in privinta vitezei unui site sunt:

  • Poze foarte mari ca dimensiune si rezolutie incarcate peste tot in site;
  • Program Cache inexistent, nesetat sau setat necorespunzator;
  • Similar cu programul cache, implementarea defectuoasa a solutiilor in privinta comprimarii resurselor (HTML, CSS, JS).

Atentie, acestea sunt doar cele mai intalnite probleme de catre echipa WebHipsters in diferite proiecte, dar pentru o analiza completa ai nevoie sa verifici toti factorii care influenteaza viteza unui site.

O greseala/neatentie intalnita de foarte multe ori este contractarea unui pachet prea mic sau inadecvat de serivicii de gadzduire ale unui site.

Degeaba tot efortul in a optimiza viteza unui site, daca baza nu este suficienta.

Auditul privind securitatea site-ului

Verifica tot site-ul sau cele mai importante pagini daca sunt complete „secured” – pagina este incarcata in mod securizat. Daca acest lucru apare pe prima pagina, nu inseamna in mod obligatoriu ca asa este peste tot in site.

Daca ai pe site orice de tip formular de contact, rezervare, inregistrare, autentificare, ar trebui sa-ti instalezi captcha.

Acesta te va ajuta in 2 moduri, in primul rand prin blocarea mesajelor spam transmise prin intermediul formularelor.

Iar in al doilea rand, este o masura suplimentara de securitate pentru site-ul tau. Nu are rost sa intram, in cadrul acestui articol, in amanunte.

Activeaza-ti autentificarea in site in 2 pasi. Exista inclusiv solutii gratuite, prin descarcarea unei aplicatii care genereaza codul de siguranta. De exemplu: Duo Mobile.

Schimba adresa (default) paginii de inregistrare  si autentificare a administratorilor in site-ul propriu.

Audit User Experience

Desi sigur ai auzit de mult ori asta, si poate ai o tema foarte buna si poate chiar ai si verificat manual, randarea site-ului pe mai multe dispozitive/browsere este un element „eliminatoriu”, cum s-ar spune.

Daca site-ul nu poate fi folosit, degeaba tot efortul.

Actualizand site-ul de-a lungul timpului, aparand periodic modificari/update-uri la sistemele de operare/browserele folosite, pot aparea mici probleme sau disfunctionalitati complete.

Din acest motiv, este bine sa verifici periodic ca toate optiunile sunt complet functionale de pe toate dispozitivele.

Atentie foarte mare la lizibilitate si la contrastul dintre text si fundal si dintre diferite elemente. Este mai important decat poate parea la prima impresie.

Din nou ar trebui sa verifici din punct de vedere typography: font-ul, dimensiunea, culoarea, aseazarea in pagina, titlurile si subtitlurille pot ajuta la urmarirea cu usurinta a informatiilor.

WooRank Chrome Extension dar si alte tool-uri similare au adaugat inclusiv acest criteriu in auditul seo al unui site.

Un site randabil pe toate dispozitivele/browserele nu inseamna in mod obligatoriu ca este un site mobile friendly.

De exemplu, putem avea un site care include un formular cu mai multe campuri si un buton, toate incadrate pe ecranul telefonului.

Dar, daca butonul e foarte mic si poate fi cu greu sau chiar deloc apasat de pe mobil, folosind degetul, acel site este degeaba randabil pe mobil, daca nu este si scalat la dimensiunea potrivita.

In mod similar, daca casuta pentru transmiterea acordului privind prelucrarea datelor (GDPR) n-ar fi lizibila, atunci cand utilizatorul ar apasa pe butonul formularului, acesta n-ar fi transmis in lipsa consimtamantului.

Verifica atat de pe dispozitive IOS cat si pe Android pricipalele tipuri de pagini: acasa, blog, shop (ai lista completa la inceputul articolului).

Totodata, urmareste si rezolva eventualele erori din Google Search Console (ex: elemente afisate prea apropiate una de cealalta, elemente afisate la dimensiuni prea mici pentru a fi folosite de pe mobil, pagini care se incarca prea greu etc).

In functie de buget si resursele disponibile, analiza poate continua la acest pas cu tool-uri specializate precum HotJar care te poate ajuta sa identifici tipuri de noi probleme in site.

Daca nu ai deja cont, e gratuit, deci instaleaza-ti acum Google Search Console ca sa-ti simplifici acest proces.

Auditul SEO

Fiind vorba de un audit al site-ului o sa ne referim strict la SEO on page si aspectele tehnice aferente.

Daca tot am vorbit de Google Search Console (G.S.C.), tot cu ajutorul acestui program poti verifica si/sau declara sitemap-ul catre Google. Este foarte usor de facut si foarte important.

Urmatorul aspect e valabil si la capitolul SEO si la capitolul user experience, ne-am tot gandit unde sa-l mentionam si SEO a iesit castigator 😊.

Link-urile interne si externe. Indiferent de pozitia in site-ul tau acestea trebuie sa fie active/functionale si sa nu directioneze catre pagini suspicioase (in cazul celor externe).

Erorile din link-urile interne/externe nu apar in Google Search Console (G.S.C.) si nici in rapoarte pentru erori de tip 404.

Totusi, exista multe tool-uri pentru acest proces, chiar tool-uri gratuite, noua ne place foarte mult: Broken Links Check.

Pe langa Google Search Console (G.S.C.), ai instalat si functioneaza corect Google Analytics (G.A.). Sunt cele 2 proprietati conectate intre ele.

Acest lucru il poti verifica accesand cele 2 proprietati, de exemplu, G.S.C -> Setari -> Associations.

De asemenea, folosind Google Tag Assistant poti verifica daca cele 2 proprietati sunt instalate corect pe site.

G.S.C. si G.A., daca sunt instalate corect iti pot simplifica foarte mult procesul de audit si rezolvare a eventualelor probleme din orice site.

Verifica, adauga si/sau actualizeaza informatiile cuprinse in codul sursa al site-ului, un fragment de cod de tip Structured data pentru companie ce contine principalele informatii de contact intr-un mod in care le poate interpreta si asocia usor Google cu afacerea ta.

Verifica cu foarte multa atentie ca redirectionarile catre varianta indexata a site-ului functioneaza corect intotdeauna. De exemplu site-ul nostru este indexat https://webhipsters.

Dar daca vei scrie bara de adresa a unui browser

  • http://webhipsters.ro sau
  • http://www.webhipsters.ro sau
  • https://www.webhipsters.ro

vei fi automat redirectionat catre varianta indexata https://webhipsters,

In mod similar se intampla si pentru orice alte pagini si sub-pagini din cadrul site-ului.

Bineinteles, lista factorilor SEO poate continua si cu alte aspecte, dar nu este cazul in acest articol.

Noi ne-am propus sa ne concentram, in acest caz, doar pe aspectele SEO ce tin de functionarea propriu-zisa a unui site si nu sa facem o analiza completa a factorilor care influenteaza rezulatele in motoarele de cautare.

Audit Marketing/Vanzari al site-ului

In curand!

Faci un comentariu sau dai un răspuns?