Produse simple vs Produse cu Variatii
Produsele simple, fie ca sunt fizice, virtuale sau descarcabile sunt acele produse disponibile intr-un singur fel, format etc. Utilizatorul nu are disponibile diferite optiuni din care poate alege la nivelul produsului.
Produsele variabile sunt acele produse similare organizate intr-o singura pagina de Produs, de unde clientul poate alege dintre variatiile disponibile: masura, dimensiune, culoare etc. fara a mai schimba pagina curenta.
Import/Export Produse
Importarea produselor simple este infinit mai simpla de implementat decat implementarea unoi produse cu variatii.
Fiecare produs avand un cod unic (ex: SKU) este mult mai usoara organizarea informatiilor in baza de date la importul produselor in functie de acest cod unic.
In momentul in care avem produse cu variatii, fiecare variatie are propriul cod unic (SKU) baza pe codul perodusului de baza la care se adauga carcatere si/sa cifre suplimentare, ceea ca complica putin organzarea informatiilor.
Acest proces este cu atat mai complicat atunci cand ne dorim afisarea de informatii (descrieri, caracteristici, poze etc.) diferite intre variatii.
Sa luam 2 exemple pentru a fi mai usor de inteles.
Daca avem un model de tricou care poate fi disponibil in mai multe culori (variatie de culoare: Rosu, Galben, Verde …) si/sau mai multe marimi (variatie de marime: S, M, L, …). Intre variatiile de culoare si/sau marimi descrierile si pozele pot fi aceleasi pentru toate sau diferite.
Daca avem un buchet de trandafiri disponibili pe mai multe culori: rosu, galben, roz.
In acest caz, am putea avea nevoie de descrieri diferite pentru fiecare culoare datorita contextului diferit in care se ofera respetivele flori.
Cum nu este posibila afisarea diferitelor descrieri in functie de fiecare variatie, atunci singura optiune disponibila este organizarea ca produse simple.
Intr-un magazine online poti avea o combinatie de produse simple si produse cu variatie, dar mare atentie la organizarea si afisarea lor, astfel incat sa nu incurce utilizatorul.
Modificari Produse (manual & automat)
Cand vine vorba de modificat produsele, situatia se schimba intre cele 2 doua tipuri de produse.
In cazul produselor variabile, modificarea manuala a unor informatii (ex: pret, descriere, SKU, poze etc.) este mai usor de realizat accesand produsul de baza de unde putea face modificari pentru una, mai multe sau toate variatile aferente.
In cazul produselor simple, va trebuie sa mergem pe fiecare produs in parte si sa facem modificarile dorite.
Daca avem un tricou disponibil in 10 culori si 5 dimensiuni, listat produs simplu, inseamna 50 produse distincte, care vor trebuie accesate pe rand pentru a le modifica.
Mai avem si varianta modficarilor automate. Prin exportarea bazei de date produse, prelucrarea ei si apoi reimportarea acesteia in site.
Poti face aproape orice modificare pentru produsele deja listate in site.
Daca aceasta abordarea e putin prea complicate pentru tine, mai exista inca o varianta.
Foloseste un plugin care faciliteaza procesul de modificare a mai multor produse in acelasi timp pentru a nu pierde foarte mult timp cu un asemenea task.
Dar fiecare plugin are un impact negativ la nivelul vitezei cu care este descarcata o pagina web din site-ul tau, prelungind timpul necesar cu mai mult sau mai putin.
Prezentarea unui Produs / Prezentarea la nivelul Paginii de Produs
In acest caz vorbim de pagina dedicata prezentarii unui singur produs, fie el simplu sau variabil.
Atunci cand produsele sunt organizate ca si produse simple, daca utilizatorul doreste sa vada acelasi produs si in alta culoare/dimensiune/model etc. va fi nevoit sa treaca dintr-o pagina intr-alta.
In functie de cat de bine este optimizat site-ul din punct de vedere al vitezei, dar si conexiunea la internet a utilizatorului in acel moment, fiecare pagina se va incarcarca mai repede sau mai greu.
Cu cat timpul de incarcare este mai mare cu atat mai mult va descuraja utilizatorii sa treaca de la un produs la altul ceea ce se poate traduce in abandonarea acestui pas si implicit un numar mai mic de comenzi finalizate.
Acest aspect tine de experienta utilizatorului pe site-ul tau, cu cat navigarea site-ului tau este mai anevoioasa si presupune mai multi pasi, cu atat creste numarul celor care nu mai ajung sa-si finalizeze comanda.
In baza acestui principiu au fost dezvoltate paginile de Checkout cat mai simple, pentru a nu coplesi utilizatorul cu informatii, pasi, butoane, functionalitati care nu sunt strict necesare pentru plasarea unei comenzi.
Pe de alta parte, daca avem un produs pentru care avem foarte multe variatii disponibile, indiferent de modul in care sunt afisate acestea (thumbnail, lista derulanta, lista cu optiuni) poate distruge designul paginii si mai mult, poate coplesi utilizatorul.
Pagina de Categorie – Afisarea Produselor
Pagina de Categorie reprezinta elementul principal de diferentiere intre cele 2 abordari.
In cazul produselor simple, continuand pe acelasi exemplu cu tricoul disponibil in mai multe culori si dimensiuni, intr-o pagina de categorie va fi afisat acelasi model de tricou pentru fiecare culoare si respectiv pentru fiecare dimensiune.
Daca luam in calcul 10 culori cu 5 dimensiuni, astea inseamna ca primele 50 de produse dintr-o pagina de categorie vor fi acelasi model de tricou afisat pentru toate variantele.
Tricoul verde disponibil in fiecare dimensiune, tricoul negru disponibil pe fiecare dimensiune si asa mai departe.
Deci un vizitator al magazinului tau online, va trebui sa treaca de primele 50 de produse, doar ca sa ajunga la un alt model de tricou sau la alte produse.
Daca pentru desktop 50 de produse nu ti se par multe, gandeste cat de mult trebuie sa dea un utilizator Swipe-up ca sa ajunga la alte modele si produse.
Foarte multi utilizatori isi vor pierde rabdarea sau se vor enerva si vor iesi de pe site fara a mai finaliza comanda.
Atunci cand avem produse cu variatii in Pagina de Categorie, acestea sunt afisate doar sub forma produsului de baza, avand posibilitatea de-a vedea mai usor mai multe modele si produse diferite.
Acest mod de organizare a produselor ii confera utilizatorului mai rapid o perspectiva asupra intregului stoc de pe site: produse, modele disponibile etc.
Fiind mai usoarra identificarea produselor de care are nevoie sau cele care-i plac, sansele finalizarii tuturor pasilro necesari plasarii unei comenzi, cresc considerabil.
Cautarea unui Produs in site
Atunci cand folosesti functia de cautare a unui produs in site, in pagina de rezultate sunt afisate doar produsele care corespund cautarii efectuate de utilizator.
Pentru a intelege mai bine diferentele intre cele 2 situatii o sa luam din nou un exemplu concret.
Un utilizator cauta pe site-ul tau dupa termenul “tricou copii”.
In general, in pagina de rezultate, utilizatorului ii vor fi afisate produsele care contin termenul de cautare folosit in denumirea sau descrierea produselor.
Deci utilizatorului ii vor afisate toate produsele care contin “tricou copii”, iar daca avem produse simple, acestea vor fi afisate in mod similar cu Pagina de Categorie.
Pentru fiecare model disponibil in mai multe culori si dimensiuni, vor fi afisate toate tricourile pe fiecare culoare si dimensiune si apoi se va continua in mod similar si cu urmatoarele modele.
In cazul produselor cu variatii, vor fi afisate produsele de baza.
Aparent organizarea stocului pe produse cu variatii ar fi o alegere mai buna pentru aceasta situatie.
Dar, lucrurile nu sunt niciodata atat de simple.
Daca pe langa termenul de cautare “tricou copii” am avea si o culoarea sau orice termen pentru care exista variatie in site poate duce la o confuzie in randul utilizatorilor
Daca cineva cauta dupa termenul “tricou albastru copii”, ii vor fi afisate produsele care contin acesti termeni chiar daca au sau nu variatie de culoare albastra diponibila, iar poza cover a produsului va fi aceeasi indiferent de culoarea folosita in cautare.
Adica, daca poza cover la un model de tricou este verde si cineva cauta “tricou albastru copii”, va fi afisat respectivul tricou, dar cu poza cover verde si nu cu albastru.
Aceasta mica inexactitate in afisarea produselor poate transmite ideea unei greseli sau a unei probleme tehnice pe site, ceea din nou se poate traduce intr-un numar mai mic de comenzi finalizate.
Filtre magazine/produse
In mod similar cu cautarea unui produs folosind inclusiv culoarea sau alt tip de variatie a unui produs se intampla si in cazul filtrarii produselor.
Mergand pe acelasi exemplu cu tricourile disponibile in mai multe culori si dimensiuni, in cazul produselor simple, la selectarea unei culori vor fi afisate doar produsele care au ca atribut definit culoarea respectiva.
Fiind o singura culoare per produs, poza cover va contine produsul exact in culoarea selectata.
In cazul produselor cu variatii, daca selectam culoarea albastra iar poza cover pentru un model de tricou este verde, produsul va fi afisat la selectarea culorii albastru, dar poza cover a produsului va fi tot verde.
In astfel de situatii, din păcate, unii utilizatori s-ar putea sa nu inteleaga de ce anumite produse sunt afisate sau considera ca site-ul are probleme.
Din aceste motive utilizatorul ar putea renunta sa mearga mai departe si sa mai dea click pe produs(e).
Asa cum nu poti avea un site cu un super design si scor de viteza de 90+, asa si in cazul produselor simple vs variabile, ambele aduc avantaje si respectiv deavantaje in diferite situatii.
Integrarea cu alte platforme
Un aspect deosebit de important si greu de gestionat.
Fiecare platforma, soft, canal de promovare are in spate o alta companie care a decis un anumit mod de lucru sau care a reusit dezvoltarea functionaltatilor intr-o anumita directie.
Atunci cand iti alegi modul de organizare a produselor e bine sa ai in vedere si ce integrari vei face in viitorul apropiat pentru a nu-ti complica situatia foarte mult.
De exemplu, Facebook si Google preiau si proceseaza atat produse simple cat si produse variabile. Dar, exista o mare diferenta intre cele 2 daca intram putin mai mult in detalii.
Facebook nu poate sincroniza complet, toate informatiile produselor variabile folosind microdata tags.
Astfel ca anumite modificari pe care le faci produselor la nivelul site-ului trebuie sa le faci manual si in Catalogul Produselor din Commerce Manager.
Pe de alta parte, daca ai stocul organizat pe produse simple, iar un utilizator a vizitat acelasi model de tricou in mai multe culori, primele pozitii din Catalogul Facebook (intr-o reclama de tip Retargeting) vor fi populate cu acelasi model de triocu pe mai multe culori.
In cazul produselor variabile, primele pozitii din Catalog (intr-o reclama de tip Retargeting) ar fi populate cu modele unice vizitate in site (indiferent de numarul variatiilor disponibile sau care anume au fost vizitate), avand sanse mai mari de-a converti respectivul utilizator.
Google nu afiseaza in cadrul reclamelor care folosesc produse populate dinamic, indiferent de plasament (reteaua Display, Carusel produse Pagina de Cautare Google, etc.) produsele de baza precum Facebook.
La momentul integrarii site-ului tau cu Google Merchant, produsele cu variatii sunt procesate separat ca produse distincte si afisate in mod corespunzator.
In cazul caruselului de produse din Pagina de Cautare Google oricum nu vei avea mai mult de un produs afisat, asa ca indiferent daca acesta, la baza, este produs simplu sau variat, la fel va fi afisat.
In cazul plasamentelor din reteaua Display, bannerul va fi populat cu acelasi model pe diferite culori sau dimensiuni.
Daca cineva a vizitat un tricou verde M si L, fiind nesigur eventual care ar fi marimea potrivita, 2 sloturi de produs din banner vor fi ocupate de 2 produse aparent similare.
Acest mod de afisare nu este tocmai atractiv, si reduce potentialul de expunere/promovare al altor modele si produse disponibile pe site-ul tau.
In concluzie
Din experienta noastra la intrebarea cum sa-mi organizez produsele? Simple sau cu variatii? Nu exista un raspuns clar, nu exista o varianta clar castigatoare.
Ca in multe lucruri in viata si in acest domeniu, exista avantaje si dezavantaje de ambele parti.
Din cauza acestei balante foarte stranse, in ultima perioada a aparut o noua modalitate de organizare si afisarea a produselor.
Aceasta incearca sa imbine avantajele celor 2 variante (produse simple si variabile) intr-una singura pentru a usura experienta utilizatorului pe site si a maximiza vanzarile.
Acest nou mod, presupune adaugarea produselor in administrarea site-ului ca produse simple, dar pe care le afiseaza grupat.
Adica, in cazul exemplului intens discutat in acest articol, un tricou disponibil in mai multe culori si dimensiuni este adaugat separat in baza de date pentru fiecare variatie.
Iar in cee ace priveste afisarea produselor, se foloseste modul de afisarea al unui produs cu variatii, astfel ca daca accesezi pagina oricareia dintre variantele tricoului, vei avea disponibile elemente care pot face trecerea de la una la alta.
Inainte de a alege modalitatea de implementare, trebuie sa te gandesti la profilul clientului tau, la moul de organizare si functionarea propriu-zisa, la companiile cu care vei lucra pentru a putea face alegerea potrivita.
Alfel spus, inainte de-a lua o asemenea decizie, fa-ti temele cum se cuvine. Iar daca ai citit acest articol, mai ales pana la final, inseamna ca deja ai inceput sa-ti faci temele. Felicitari!
Dar, nu uita, mai citeste si alte pareri.
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.