Instalarea Google Analytics si Search Console pe un site nou

Instalarea-Google-Analytics-si-Google-Search-Console

Distribuie Articolul

Instalarea Google Analytics si Search Console pe un site nou

In momentul in care ai decis sa iti faci un site si ai si inceput creerea lui, intri in “oala” lui Google, care va veni ulterior sa iti indexeze site-ul.

De aceea este impetuos necesar, ca creerea site-ului tau sa se faca intr-un mediu de lucru “staging”, cum ii spunem noi, iar dupa ce este 95% terminat, sa il urci on-line.

Inainte de a instala Google Search Console (GSC) si Google Analitycs (GA) asigura-te ca site-ul tau este live si ca nu ai pagini “default”, goale, sau elemente care pot fi indexate, dar pe care nu le vrei indexate.

Trebuie sa ai in vedere ca google iti va indexa site-ul si fara cele 2 instrumente, doar ca va dura ceva mai mult timp pana ce bot-ul google ca trece si prin site-ul tau pentru a-l indexa.

Nota: Obligatoriu, site-ul tau trebuie sa aiba un certificat de Securitate (SSL), iar link-ul site-ului sa inceapa cu https, nu cu http

Instalarea celor doua programe este, de asemenea importanta, deoarce ele pot fi interconectate si te vor ajuta in analizarea tipologiei persoanelor care iti viziteaza site-ul, dispozitivele de pe care acestea au intrat (GA), canalele de pe care au ajus utilizatori pe site (GA), sau cuvintele cheie folosite (GSC).

De asemenea poti urmari eventualele erori pe care le vad utilizatorii atunci cand acceseaza paginile site-ului tau (Search Console >> Mobile Usability). Daca hart site-ului a fost preluata de Google, ce pagini si elemente au fost sau nu indexate si multe alte informatii extrem de utile (GSC).

De asemenea vei vedea cat timp au petrecut aceste persoane pe paginile site-ului tau, astfel incat sa poti lua masuri imediate, ce pagini din site-ul tau sunt cele mai urmarite, s.a.

Instalarea Google Search Console (G.S.C.)

La terminarea acestui proces vei obtine prioritate in indexarea google, de aceea este foarte important ca site-ul tau sa fie pregatit, cum spuneam si mai sus, cel putin 95%. Nu intotdeauna vei finaliza un site 100% si il vei pune online – site-ul tau va suferi modificari ulterioare, dar e bine ca ele sa nu fie de anvergura, astfel incat google sa nu indexeze gresit unele pagini.

In primul rand pentru a avea access la Google Search Console, trebuie sa ai un cont google, altfel nu vei putea avea access la toate beneficiile si setarile si cred ca nici nu poti folosi platforma (n-am incercat).

Acest lucru este foarte usor de creat:

Intri pe pagina https://accounts.google.com/ si urmezi instructiunile de creare cont nou.

Urmatorul pas este accesarea platformei Google Search Console – https://search.google.com/search-console/

Din acest moment trebuie sa fii foarte atent ce scrii si unde scrii pentru ca url-ul site-ului este foarte important.

In prima caseta poti trece domeniul tau fara www sau https in fata, pur si simplu: siteulmeu.ro.

In a doua casuta copiaza fix link-ul din bara a site-ului tau. Daca folosesti browser-ul Google Chrome, el iti va adauga automat https in fata link-ului https://siteulmeu.ro

Dupa ce vei apasa butonul “Continuati” din ambele casute va aparea o mica fereastra in care trebuie confirmata calitatea de proprietar a site-ului. Trebuie descarcat fisierul googlexxxxxxxxx.html si apoi incarcat in folderul in care exista site-ul ( serverul de gazduire), prin FTP (File Transfer Protocol). Acest pas certifica ca intr-adevar tu esti proprietarul de drept al site-ului pentru ca detii credentialele prin care se pot urca fisiere direct pe site.

Dupa pe vei urca prin FTP, pentru a te asigura ca functioneaza, trebuie sa apesi pe butonul “Verifica”.

Vei mai avea inca 4 metode de a verifica calitatea de proprietar al site-ului, dar aici vom vorbi doar de 2 dintre ele:

  1. Eticheta HTML

Prin eticheta HTML, ii reconfirmi lui google ca tu esti detinatorul site-ului.

Acest cod este de forma:

<meta name=”google-site-verification” content=”xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-xxxxx” />

Codul trebuie adauga in header-ul htm al siteului <head>aici cod </head>

Daca ai un site wordpress, ar fi foarte complicat pentru tine sa adaugi codul manual. Va trebui sa intri in editarea editarea temei si sa cauti pagina de baza, care se genereaza automat prin php (n-are rost sa iti bati capul).

Aici te va ajuta modulul (plug-in) Yoast SEO pe care va trebui sa il instalezi daca nu il ai, pentru adaugarea codului in site-ul tau.

Dupa instalarea modulului, mergi la SEO >> General >> Webmaster Tools si adaugi doar codul generat, fara script-ul aferent (copiezi ce e intre ghilimele content=”codul-googlesearchconsole-de-copiat”), in campul „Google verification code”

  1. Google Analytics

Pentru confirmarea verificarii prin Analytics poti reveni, dupa ce ai trecut prin pasii de mai sus, putin mai tarziu.

Dupa ce apesi butonul “Verifica” si iti va intoarce un mesaj de success, vei fi directionat catre platforma Google Search Console.

Procesul de instalare Google Search va continua cu adaugarea sitemaps pe site-ul tau, fisier in format xml, de forma (imagine), si care este generat de modulul pentru WordPress, Yoast SEO.

Acest modul va adauga automat acest tip de fisier, singurul lucru pe care trebuie sa il faci, este ca dupa ce l-ai instalat, sa intri in setarile lui SEO >> General>> Features >> XML sitemaps si sa te asiguri ca e pornit.

Apoi testeaza linkul generat, pe care il vei copia pentru a-l introduce in campul „Add a new sitemap” in  ramura „Sitemaps” din Google Search Console.

Instalarea Google Analytics (GA)

Daca nu ai mai avut niciodata cont de analytics, urmand link-ul: https://analytics.google.com/analytics iti va aparea pagina de mai jos, iar prin apasarea butonului „Sign-up” va trebui sa urmezi instructiunile.

Numele contului ar fi bine sa fie chiar numele site-ului, nu te sfatuiesc sa adaugi un cont general in care sa adaugi mai multe site-uri. Cel mai bine este fiecare site cu contul lui.

Lasi bifate toate casutele, pentru ca pe viitor este posibil (mai mult ca sigur) sa ai nevoie de ele, mai ales ca ele sunt recomandate chiar de Google. Mai jos apesi butonul albastru „Next”

Sectiunea „What do you want to measure?” va avea 3 subsectiuni, dar pe care te va lasa sa bifezi doar una.

Eu o sa bifez ca Analytics-ul sa iti masoare doar site-ul.

Daca ai de gand sa iti faci si aplicatie mobila (android/ios), vei selecta „Apps and web *beta ”. Doar ca implementarea platformei va necesita, pe langa adaugarea codului pentru pagini web si adaugarea codului de masurare in aplicatia mobila (acest lucru se va face de catre programatorul care ti-a scris aplicatia, deci un pic SF)

Oricum poti reveni oricand sa schimbi setarea si dupa crearea contului.

Apesi apoi butonul albastru „Next”

Setarea proprietatii – vei adauga din nou numele site-ului tau fara www. sau http// in primul camp „Website name”, iar la campul „Website URL” adaugi domeniul site-ului tau (ex: siteulmeu.ro) fara www. in fata.

Trebuie retinut ca toate site-urile pot fi accesate si fara www. in fata! Daca site-ul tau nu poate fi accesat decat cu www. in fata, trebuie sa iei legatura cu cei la care ai gazduirea sa iti repare acest lucru.

In campul „Industry Category” vei adauga categoria/domeniul de activitate al site-ului tau. Spre exemplu daca vrei un magazin online de haine, va trebui sa cauti domeniul shopping si sa il adaugi.

Eu voi adauga categoria „Arts & Entertaiment”

„Reporting time zone” – selectezi Romania sau tara din care vei face analiza datelor din Analytics pentru a-ti conferi date exacte, inclusiv atunci cand ai un user pe site in prezent.

Se apasa de asemenea butonul „Create” dupa care ti se va afisa un pop-up cu termenii si conditiile, selectand tara pentru care vrei sa ti se aplice termenii – in cazul meu Romania, pe care va trebui sa le accepti pentru activarea contului de Analytics.

Tracking code –  Vei fi directionat pe platforma Analytics fix cu codul scriptului ce trebuie adaugat in site-ul tau.

Ti se spune cum sa faci, daca ai site in html, dar daca ai site-ul in platforma wordpress, vei instala si activa modulul „Simple Custom CSS and JS”

Dupa activare el va putea fi gasit in meniul din stanga al platformei WordPress, undeva sub „Comments”, urmand ca apoi sa creezi un fisier .js. Vei denumi fisierul „Tracking Code Analytics” ca sa stii exact ce e cu el, in care vei insera codul generat de platforma Analytics.

Lasi configurarile „default” ale fisierului .js si vei salva fisierul (apasand butonul „Publish”).

Acest fisier .js va afecta toate paginile site-ului tau din momentul in care va fi publicat, ceea ce e foarte bine si nu va necesita ca sa il adaugi manual pe fiecare pagina in parte (un avantaj mare fata de site-urile custom)

Din momentul in care ai salvat codul pe site-ul tau, vor fi nevoie de 24 de ore ca site-ul tau sa inceapa sa primeasca date.

Pentru a vedea cat mai exact ce date va culege Analytics-ul, va trebui sa faci setarile necesare. Pentru asta, la „Data collection” apesi butonul „Get Started” >> „Activeaza” >> Save

Data retention – este practic cat timp iti va retine Google Analytics toate datele despre utilizatori si vine cu o retinere implicita a datelor de 24 de luni (poti lasa asa)

User-ID :

Review the User-ID Policy trebuie activata (activarea butonului „I agree”) si aceasta caracteristica >> buton „Next step”.

Set up the User-ID In urmatorul pas va trebui sa copiez primul cod si sa il introduci in codul de urmarire salvat mai sus in fiserul „Tracking code Analytics” >> next step

Create a User-ID view  Toate rapoartele din această vizualizare afișează date din sesiunile în care este identificat un User ID >> create

Implicit este selectat tabul „Website”, nu cel „Mobile app”, pentru ca ne vom axa pe utilizatorii care vin in site-ul tau.

Am denumit „reporting view name” in „Utilizatori” pentru a usura procesul. >> Reporting name – ramane Romania.

User-ID view >> on

Dupa ce vei apasa butonul „create view” pagina se va reincarca urmand sa ti se afiseze pagina de mai jos:

Pentru a testa codul de tracking din Analytics te intorci din nou la sectiunea „Tracking info” >> Tracking code si langa „Tracking ID” va aparea un buton „Send test traffic”

Prin apasarea butonului se va deschide o fereastra in care va aparea site-ul tau

Din acest moment, site-ul tau este conectat la Analytics. Daca nu ti se afiseaza site-ul tau, reia pasii sau solicita-mi ajutor la maistru@webhipsters.ro

Legarea platformei Analytics cu Google Search Console

Accesezi sectiunea „All products” si mergi (scroll pana jos) la „Search console” >> „Link search console”. Vei fi directionat pe o pagina si vei apasa link-ul „add” care te va trimite direct pe platforma „Search console pentru a selecta site-ul pe care doresti sa il legi cu contul Analytics >> bifezi site >> „Save” >> „Ok”

Pentru a termina setarea trebuie sa revii in contul de Google Search Console >> Settings >> Google Analytics >> butonul „Verify”.

Se adauga numele site-ului tau fara ro, apoi adaugi site-ul,  de preferat fara www. in fata (ex: siteulmeu.ro). Targetezi platforma, in cazul nostru „Web” >> create.

Setare cont Google Tag Manager

Ti se va afisa din partea dreapta un tab cu termenii si conditiile google pe care va trebui, de asemenea sa il accepti >> bifare „I also accept the Data Processing Terms as required by GDPR. Learn more „ >> butonul „Yes”

Vei fi directionat catre platforma Google Tag Manager si ti se va deschide o mica fereastra cu codurile aferente Tag Manager pe care va trebui sa le inserezi in site-ul tau ca in cazul Analytics.

Pe primul il vei copia intr-un fisier .js „Google Tag Manager” . Custom JS & Css >> Add new JS code

La al doilea, va fi ceva mai complicat pentru ca trebuie adaugat la inceputul tag-ului <body> din codul html.

Intrucat modului Custom JS & CSS nu permite adaugarea codurilor decat in tag-ul <header> sau in tagul <footer>, va trebui adaugat in fisirele care genereaza pagini al „Child Theme” (nu in tema principala, pentru ca daca ii faci actualizare, se va pierde codu;) din editorul de teme wordpress.

Lasă un răspuns