Metode de a-ti atrage clienti in restaurant in 2018

metode de a-ti-atrage clienti in restaurant

Metode de a-ti atrage clienti in restaurant in 2018

De-alungul timpul datorita trend-urilor dar si a tehnologiei, metodele de promovare pentru un restaurant s-au diversificat si schimbat.

Ne-am gandit sa adunam toate metodele de-a atrage clienti intr-un restaurant din Bucuresti sau din alt oras din Romania, intr-un singur articol.

Am vorbit cu manageri cu ani de experienta in spate in sectorul Horeca la care am adaugat creativitatea si cunostintele noastre de marketing pentru a intregi aceasta lista.

Nu toate propunerile prezentate in acest articol reprezinta o metoda de promovare de sine statatoare.

Unele le-am inclus, deoarece acestea ajuta la o mai buna expunere a restaurantului catre publicul tinta.

1. SEO – optimizarea site-ului pentru motoarele de cautare

Un trend foarte puternic al ultimilor ani in mediul online.

SEO (optimizarea pentru motoarele de cautare) ajuta un site de restaurant sa fie mai usor de gasit si accesat de catre utilizatori/potentiali clienti.

Atunci cand urmaresti sa obtii clienti noi, SEO este o buna metoda, dar cu efecte pe termen mediu si lung.

Daca ai nevoie de rezultate imediate, nu investi in SEO. Cu toate acestea, pe termen lung este cea mai profitabila investitie, din punctul nostru de vedere.

pictograma servicii Optimizare SEO bucuresti
Pictograma servicii PPC Ads Romania WebHipsters

2. PPC Ads (Facebook si Google Ads)

PPC Ads (Reclamele Pay-Per-Click) disponibile in platformele Facebook si Google Ads reprezinta cea mai eficienta metoda de a transmite mesaje promotionale exact catre publicul tinta.

Avatanjele acestei metode de promovare sunt posibilitatea de a transmite mesajul doar catre publicul tau tinta si impactul imediat pe care il are.

Aceasta metoda de promovare iti poate aduce clienti noi imediat, in aceeasi zi sau in urmatoarele zile.

Aceasta putere vine cu un pret.

Ai nevoie de cineva cu experienta in domeniu pe care sa-l platesti pentru a-ti crea si optimiza campaniile in online.

3. Organic Social Media (FB, Instagram, Pinterest, Youtube, Google Plus)

Desi are un impact mai mic in comparatie cu celelalte metode de promovare, publicarea gratuita (organica) pe platforme de social media reprezinta o metoda relativ ieftina.

De altfel, „social media signals” este unul dintre multele criterii de clasificare folosite de Google. Pe care de consecinta, eforturile pe social media au o mica contributie si in privita SEO-ului site-ului.

Astfel, ai posibilitatea de-a mentine o relatie cu potentialii clienti si de a interactiona cu ei din cand in cand la costuri reduse.

Un client care a fost deja intr-un restaurant revine mult mai usor daca i-a placut, decat sa convingi un client nou sa vina la tine sa manance.

4. Google Maps and Apple Maps

In tot ceea ce inseamna local business si numai, localizarea afacerii pe Google Maps si Apple Maps are cateva contributii majore si nu necesita costuri mari sau multe ore de munca.

Inregistrarea pe Google Maps va ajuta ca restaurantul sa fie afisat atunci cand cineva cauta restaurante in zona sa (restaurant near me) si se afla in proximitatea restaurantului.

Mai mult decat atat, odata asociat cu site-ul restaurantului are un impact mic si in scorul SEO al site-ului restaurantului.

Apple Maps este aplicatia de harti folosite pe dispozivitele de la Apple, si care ajuta utilizatorul sa gaseasca mai usor locatia dorita sau un restaurant in zona sa.

restaurant near me google maps

Nu reprezinta o metoda de promovare, dar cresc accesibilitatea si expunerea restaurantului in locuri cheie pentru orice tip de grup tinta care foloseste mediul online.

In plus, informatiile asociate locatiei pe Google Maps se administreaza din Google My Business.

Aici poti adauga poze si multe alte informatii relevante despre restaurant: telefon, site, specific, meniu, facilitati locatie si multe altele.

Aceste informatii sunt primele informatii cu care un potential client va lua contact atunci cand va cauta pe Google dupa numele restaurantul si acesta va aparea in lista de rezultate google.

5. Agregatoare

Aproape in fiecare domeniu exista site-uri de tip Agregator care aduna laolalta furnizori de servicii similare si complementare.

In domeniul HoReCa, in Romania avem o serie de exemple cum ar fi: TripAdvisor, Sapte Seri, Metropotam, Zile si Nopti, B24Fun, Urbo.

Nu te grabi sa investesti in toate.

Unele dintre aceste site-uri folosesc inca o tehnologie veche si nu functioneaza pe mobil sau au un numar mic de vizitatori unici.

Trebuie sa-ti faci un calcul inainte de-a alege cu care site-uri sa lucrezi si sa compari cu rezultatele obitnute sau pe care le poti obtine prin Facebook PPC Ads.

Site-urile cu putini vizitatori nu merita investitia.

Mai bine investesti acei bani tot in Facebook sau in alte instrumente disponibile in TripAdvisor sau Metropotam.

6. Evaluatori restaurant

Evaluatorii de restaurant sunt un mix intre recenzia unui client si evaluarea unui om cu experienta in domeniu.

De obicei, reprezentanti ai acestora vin in localul tau ca si un client obisnuit pentru a incerca mancarea si pentru a analiza serviciile din pozitia unui clienti obisnuit.

Ulterior vizitei, vei putea gasi pe site-ul lor un articol in care evalueaza localul respectiv din mai multe puncte de vedere: mancare, atmosfera, servicii, prețuri, tot ce trebuie.

La sfarsit se acorda un punctaj general restaurantului, dar din pacate de cele mai multe ori nu este clar cum este calculat acest punctaj.

Avantajele-parteneriatului-in-afaceri

In acest sens, in Romania gasim site-uri precum Restocracy sau Restograf.

Din pacate, si in aceasta situatie unele evaluari sunt subiective, fiind influentate de trecutul relatiilor dintre anumite persoane.

Daca le citesti cu atentie vei putea face diferenta intre o evaluare obiectiva si una cu resentimente la mijloc.

Un astfel de exemplu, este articolul scris de George Butunoiu despre Savart pe Restocracy. O rautate gratuita evidenta inca din primele 2 propozitii.

Este dezamagitoare, modalitatea prin care inca unele instrumente de evaluare sunt distruse din punct de vedere al credibilitatii, doar din dorinta de-a face rau altuia.

aplicatii rezervari restaurant

7. Aplicatii de livrari

Un segment de piata ce se afla intr-o dinamica continua.

De curand am aflat din presa, ca Food Panda si HipMenu (doua companii de livrari) au fost cumparate de o firma mai mare.

Alte companii similare care merita mentionate aici ar fi: TakeAway, Caserola sau Food Panda toate avand aplicatie dedicata pentru IOS si Android pentru plasarea comenzilor.

Aplicatiile de livrari ajuta foarte mult restaurantele care au un numar redus de locuri in locatie, conferindu-le acestora posibilitatea de a-si creste incasarile.

8. Aplicatii de rezervari (booking)

Pe langa companiile/aplicatiile care ofera servicii de livrare a mancarii din restaurante, exista si aplicatii pentru rezervarea in cadrul unui restaurant.

IaLoc, FourSquare sau HipMenu ofera servicii de rezervari utilizatorilor.

HipMenu ofera acest serviciu doar pentru restaurante listate in aplicatie care au ales sa si livreze prin intermediul lor.

IaLoc este cea mai buna aplicatie romaneasca pentru partea de rezervari in localuri.

Usor de folosit de catre utilizatori poate reprezenta o sursa suplimentara de clienti.

FourSquare este o aplicatie similara cu IaLoc, folosita intens in alte tari, deci folosita de turisti si expati.

Daca te adresezi acestui gen de public, prezenta restaurantului tau pe FourSquare este obligatorie.

HipMenu

optiuni aplicatie rezervari restaurante hipmenu

iaLoc

captura ecran Ialoc aplicatie rezervari restaurant

Restocracy

lista localuri aplicatie rezervari restaurante

9. Blog-uri de specialitate nightlife/going out

In mod similar cu orice alt domeniu, in sectorul restaurantelor gasim blog-uri ce se concentreaza pe piata restaurantelor din Romania.

Printre cele mai cunoscute blog-uri culinare prietene cu restaurantele (caci mai sunt si cele care promoveaza gatitul acasa) sunt: bloguluotrava.ro, nwradu.ro, plecathaihui.ro, mariciu.ro, sau amusebouche.ro.

Lista blogerilor din sectorul restaurantelor nu se opreste doar la cei mentionati.

O evaluare pozitiva sau promovarea de informatii despre restaurantul tau pe astfel de blog-uri va avea cel mai mare impact asupra clientelei tale.

In mod similar cu evaluatorii, blogerii/influencerii sunt cunoscatori ai domeniului, sunt persoane care pot face o evaluare cu adevarat obiectiva.

Din pacate si acest instrument are de pierdut la capitolul credibilitatii in ultima perioada.

Tot mai multe articole fiind promovate pe diferite blog-uri pur pe baza considerentelor financiare fara a mai face nici macar o evaluare simpla.

Speram ca fiecare blogger/influencer va alege cum sa procedeze si se va face diferenta intre cei obiectivi si cei care urmaresc doar castigurile financiare.

Ai grija cu cine alegi sa lucrezi pentru a nu pierde investitia realizata.

10. Publicatii media offline si online

O metoda de promovare mai veche dar pe care n-as ignora-o deloc.

In continuare, inclusiv in romania exista publicatii in format digital sau print foarte apreciate in diferite domenii.

Moda, frumusete si intretinere, timp liber, viata sanatoasa, masini, rochii de mireasa sunt doar cateva dintre domeniile care au publicatii puternice.

Publicatiile dar si alte metode promovare te pot ajuta sa ajungi la acele persoane din grupul tau tinta care te intereseaza si la care nu poti ajunge prin intermediul platformelor de Social Media.

Aici ne referim la persoanele pentru care confidentialitatea si discretia primeaza in fata comfortului si tehnologiei.

Pe langa acest avantaj, orice aparitie intr-o publicatie media relevanta fie ea offline sau online, contribuie la autenticitatea si expunerea Brand-ului in randul potentialilor clienti.

In alte cuvinte este diferenta, intre a spune singur ca sunt bun (Reclame) si altii sa spun despre mine ca sunt bun (Relatii Publice).

Nu vei construi niciodata un brand doar din reclame pe Facebook sau Google, oricat de bine ar fi ele optimizate.

11. Content Marketing (blog and newslettere)

O metoda de promovare des folosita in ultimii 5 ani, mai ales la pachet cu SEO. A fost considerata chiar metoda de success a acestor ultimi 5 ani.

Pentru ca multe companii mici si mari, deopotriva, au ales aceasta cale de promovare in ultimii ani, concurenta a crescut enorm.

Iar in prezent sa faci diferenta doar prin content marketing este extrem de greu, daca nu chiar imposibil.

Per a contrario, asta nu inseamna ca trebuie complet neglijata aceasta tactica de marketing.

Content Marketing-ul te ajuta sa oferi valoare consumatorului la un cost mic pentru tine ca si comerciant.

Este o modalitate prietenoasa prin care poti tine legatura cu publicul de interes pentru tine fara a te limita doar la mesaje cu caracter comercial.

12. Parteneriate

Daca analizam din punctul de vedere al investitiei versus potentialul impact, Parteneriatele ocupa un loc fruntas in tacticile de marketing pentru un restaurant dar si pentru afaceri din alte domenii.

Parteneriatele te ajuta sa ai o expunere mai mare a Brand-ului si reprezinta o sursa suplimentara de clienti, la niste costuri infime.

Costurile sunt deobicei asociate cu persoana responsabila de parteneriat, adica timpul dedicat colaborarii dintre cele doua firme.

cover articcol webhipsters parteneriat sau actionar unic in afaceri

Parteneriatele de succes ale unui restaurant ar putea fi cu: firma de transport privat/taximetrie, producatori de autoturisme, cluburi sportive si altele.

Parteneriatele trebuie sa le alegi in functie de grupul tau tinta si nevoile/asteptarile acestora. Nu exista o lista a parteneriatelor de succes.

13. Colaborari locale

Am vrut sa le tratam separat pentru a face diferenta.

Una este un parteneriat general cu obligatii asumate de ambele parti.

Si alta este o colaborare locala cu o alta companie din proximitatea restaurantului pentru promovarea reciproca.

Cateva astfel de colaborari ar putea fi: cu firma care adminsitreaza cladirea de birouri din zona, cu o clinica medicala, cu o sala de fitness sau cu magazine de haine.

14. Barters

Barter-urile reprezinta o forma aparte de parteneriat, in cadrul careia nu sunt asumate obligatii financiare.

Barter inseamna o intelegere reciproc avantajoasa care nu implica investitii financiare din partea niciuneia dintre parti.

In alte cuvinte am putea spune ca este un schimb de servicii intre doua sau mai multe companii.

Un exemplu de-o intelegere de tip barter de interes pentru un restaurant ar fi cu o firma care face livrari sau rezervari.

Servicii gratuite de livrare/rezervare in schimbul asigurarii mancarii pentru angajatii respectivei firme, poate reprezenta o intelegere avantajoasa pentru toata lumea.

Înțelegeri similare pot fi dezvoltate si pentru alte servicii cum ar fi de IT, Web, Contabilitate, Resurse Umane sau Marketing.

15. Aplicatie personalizata

Una dintre cele mai scumpe metode enumerate in acest articol.

Aplicatiile personalizate pentru restaurant pot acoperi o gama larga de servicii cum ar fi: comanda in avans, comanda cu livrare, recenzii, rezervari, meniu electronic dar si altele.

In mod natural, aceste aplicatii ajuta la fidelizarea clientilor si pot reprezenta un element de diferentiere.

Dar avand o aplicatie personalizata ca restaurant ajuta la expunerea in presa.

Aplicatia reprezinta un motiv, un element de diferentiere, ce poate fi exploatat in presa si blogging.

De asemenea, cu ajutorul aplicatiilor de acest gen poti creste incasarile restaurantului prin livrare sau comanda in avans.

Un meniu electronic cu poze ale preparatelor si bauturilor de cele mai multe ori incurajeaza clientul sa incerce lucruri noi ceea ce va duce la o medie mai mare pe nota de plata.

Iar pentru un meniu electronic nu ai nevoie neaparat de o aplicatie personalizata care implica niste costuri serioase poti apela la ajutorul celor de la QR Menu.

Ei ofera acest serviciu gratuit sau la alte costuri in functie de optiunile pe care le vrei disponibile pentru clienti.

16. Organizare evenimente

Organizarea de evenimente este o adevarata industrie, iar restaurantele de multe ori sunt gazda acestora.

Organizarea de evenimente ca restaurant iti aduce foarte multe beneficii, daca faci ceea ce trebuie si cum se cuvine:

  • Expunere in media;
  • Expunere in mediului online;
  • Abordarea unei nise de clienti sau extiderea in cadrul unei nise;
  • Autoritate si credibiltiate brand-ului;
  • Clienti mai multi si loiali restaurantului tau;
  • Clienti/persoane publice care doar cu ocaia evenimentului au ajuns in restaurantul tau;
  • Sa creezi un element de noutate care sa determine clientul sa revina;
  • Sa dezvolti o relatie fireasca cu clientii tai care nu se bazeaza exclusiv pe aspectul comercial.

17. Participare la evenimente

Aceleasi avantaje le putem fructifica si atunci cand participam la targuri si evenimente cu restaurantul pe care il reprezentam.

Mai mult decat atat, participarea la evenimente ofera posibilitatea clientilor mai rezervati „sa-si asume riscul” de-a incerca preparatele tale la un cost mult mic comparativ cu o cina sau pranz direct in restaurant.

De asemenea, ai posibilitatea de-a testa reactia potentialilor clienti la diferite produse si de ce nu, de-a interactiona intr-un al cadru cu ei ceea ce va ajuta la colectarea de feedback de calitate.

18. Promovare stradala

Aproape eclipsata de mediul online pentru cele mai multe domenii, totusi promovarea stradala ramane o metoda de promovare valida pentru restaurantele cu bugete mari.

O promovare stradala haotica sigur nu te va ajuta si nu-si va recupera investitia.

Dar, sincer cred ca acelasi principiu se aplica si in online.

Pe de alta parte, daca alegi promovarea stradala in locuri cheie pentru restaurantul tau, sigur vei avea succes.

Pentru a-ti fi mai usor sa intelegi la ce ma refer, o sa-ti dau un exemplu:

Daca ai un restaurant in zona Baneasa/Pipera un panou publicitar in nordul bulevardelor Floreasca, Barbu Vacarescu Sau Nicolae Caramfil sigur vor avea impact asupra oamenilor care lucreaza sau desfasoara activitati in acea zona.

O alta varianta ar fi un panou publicitar in fata mall-ului Promenada sau in zona comerciala Baneasa care sigur iti va aduce clientii direct in restaurant.

Unul dintre cele mai de succes exemple de restaurante din Romania, City Grill, vine sa sustina aceasta idee, ei investind in panouri publicitare in zona de nord a orasului, cum ar fi piata Charles du Gaules.

19. CSR – donatii

Actiunile de CSR (Customer Social Responsibility) ale unui restaurant pot sa-l ajute in privinta notorietatii si aprecierii Brand-ului.

Nu te grabi sa concluzionezi ca e scump si nu are impactul scontat.

Actiunile de CSR trebuie sustinute de alte eforturi de promovare cum ar fi: relatii publice sau marketing online pentru a-i maximiza imapctul.

Daca faci o actiune caritabila, onorabil ar fi sa nu te lauzi cu gestul facut, dar in mediul de afaceri vorbim despre bani.

Iar daca o afacere, fie ea restaurant, a cheltuit o suma de bani pentru promovare trebuie s-o poata recupera prin intermediul clientilor.

Actiunile de CSR trebuie fructificate pentru a obtine o expunere cat mai mare facilitand o asociere pozitiva si fara caracter comercial.

Daca restaurantul tau ar gati intr-o zi a saptamanii, in care deobicei vanzarile sunt mici, pranzul sau cina pentru un camin de batrani sau pentru copii din institutiile de adoptie.

Care crezi ca pot fi costurile? Ingrediente, preparare, livrare si promovare in online/presa a actiunii?

Este absolut crucial sa gasesti metode prin care sa interactionezi cu clientii si cu potentialii clienti intr-o maniera in care nu este vorba despre bani, cumparat, tranzactionat nimic.

Astfel, clientul se va simti apreciat, parte dintr-o comunitate si nu exploatat financiar la maxim doar in interesul exclusiv al restaurantului.

Acest gen de campanii te ajuta sa transmiti un mesaj de responsabilitate si empatie cu problemele societatii din care faci parte si deci intelegator inclusiv cu un client intr-o eventuala situatie neplacuta.

Mesajul transmis in cateva cuvinte ar fi: „Aaaa deci nu le pasa doar de bani si de profit. Interesant. Vreau si eu sa sustin un asemenea comportament. Vreau si eu sa ma asociez cu o asemenea imagine”.

20. Sponsorizari

In mod similar cu majoratatea tactilor de marketing discutate in acest articol a venit prin inspiratie din economia SUA.

Acolo sponsorizaile sunt un adevarat instrument economic in orice domeniu: educatie, cercetare, start-up, medicina, politica si lista poate continua.

O sa revin la povestea de succes a grupului City Grill care a decis sa investeasca si in aceasta metoda de promovare alegand sa sponsorizeze Maratonul din Bucuresti pentru mai mute editii.

Chiar a participat cu 2 brand-uri, Restaurant City Grill si Hanul Berarilor, ceea ce ne spune destule despre potentialul acestei metode de promovare.

21. TV/Radio

In mod evident, cea mai scumpa metoda de promovarea pentru orice business oriunde in lume.

Desi online-ul te ajuta sa te adresezi doar acelui public de interes pentru tine, TV/Radio raman o optiune serioasa pentru cei cu un public foarte mare.

Aici trebuie sa gandesti putin outside the box.

Nu te gandi pur si simplu la un spot video/audio pentru care vei plati o buna parte din bugetul tau de promovare.

Mai ales in situatia restaurantelor din alte orase decat Bucuresti, radioul local este un bun canal de promvare catre grupuri mari de oameni dintr-o anumita zona.

Mai mult decat atat, expunerea la TV sau Radio nu inseamna doar reclama, poate fi participarea la o emisiune sau plasare de produse (preparate in cazul restaurantului).

22. Marketing Direct

In unele domenii intens folosita (imobiliare, servicii bancare sau asigurari) in altele absenta complet (servicii de cazare sau curierat), marketing-ul direct poate fi o optiune, daca este abordat inteligent.

Marketing-ul direct poate fi cea mai buna abordare a vecinilor restaurantului.

La deschidere sau ori de cate ori schimbi meniul, in functie de buget, iti poti aborda direct vecinii oferindu-le lucruri sa le incerce.

23. Forumuri

Unii oameni de marketing spun ca acest instrument a murit, ca este tipic anilor 2000. In mare parte sunt de acord, dar bineinteles ca exista si exceptii.

Domeniile de organizarea de evenimente, IT, Marketing, sau Entertaiment au forumuri puternice bazate pe comunitati active.

Share this post

Lasă un răspuns