Pregateste-ti site-ul pentru Black Friday

black-friday

Distribuie Articolul

Pregateste-ti site-ul pentru Black Friday

Black Friday este o ocazie foarte importanta pentru orice magazin online.

In jurul acelei zile, ca de ani de zile nu mai este vorba de o singura zi, au loc noi recorduri de tranzactii online cu card-ul si de volume de vanzari aproape infricosatoare.

De exemplu, pentru Black Friday 2021 deja se vorbeste de 2 momente distincte, 12 noiembrie si respectiv 26 noiembrie 2021.

Fiind o sarbatoare celebrata intotdeauna vinerea, dupa cum ii spune si numele, ziua de vineri se a transofrma intr-o perioada de promotii pe tot parcursul weekend-ului si in fiecare an altcineva va fura startul.

Si uite asa de la 1 singura zi ajungem la 5-6 zile cu potential mare de vanzare. Tu ce-ai de gand sa faci pentru aceasta ocazie?

Unele firme au avut experiente reusite in acest context altele nu si de aici parerile controversate in jurul acestei “sarbatori comerciale”.

Daca vrei sa faci parte dintre cei care se bucura de oportunitatile oferite de Black Friday trebuie sa te pregatesti temeinic din timp.

Indiferent de produsele vandute, sau de dimensiunile companiei, trebuie sa-ti pregatesti firma pentru Black Friday.

Uite aici la ce ne-am gandit si am implementat de-a lungul timpului. Speram sa-ti fie de ajutor, sa te inspire si sa te motiveze sa intri mai serios in lupta.

Organizarea impecabila a stocului curent de produse

Inainte de orice, cu cel putin 20 de zile inainte ar trebui sa-ti verifici cu mare atentie tot stocul de produse si sa te asiguri ca acesta corespunde cu ce ai pe site.

In primul rand, acest pas iti va conferi si o privire de ansamblu asupra stocului tau si sa poti identifica potentialul lui.

Iti vei putea raspunde la intrebari foarte importante precum: ce produse mai ai? Ce produse ar trebui sa pregatesti? Ce materiale prime ar trebui sa comanzi? …si asa mai departe.

In al doilea rand, te va ajuta sa eviti primirea de comenzi pentru produse pe care nu le mai ai in stoc, dar au ramas pe site.

Mai mult decat atat, un stoc neactualizat te poate pune si in situatia de-a pierde unele potentiale comenzi pentru produse pe care le ai in inventar, dar nu sunt disponibile si pe site.

Intr-o perioada atat de aglomerata trebuie sa-ti poti fructifica sansele de-ati vinde produsele la maximum, iar unul dintre eforturile pe care trebuie sa le faci in acest sens este o organizare minutioasa a stocului propriu.

Pregateste cateva surprize disponibile, exclusiv, pentru Black Friday

O data ce stii in detaliu cum stai cu stocul de produse, folosind sau nu istoricul de comenzi, ar trebui sa alegi minim 4-5 produse pe care sa le scoti de pe site pentru o perioada de timp.

Pe acestea din urma, le vei face disponibile exclusiv in perioada Black Friday, tocmai pentru a intari si mai mult sentimentul unei ocazii/sanse unice de-a achizitiona un anumit produs sau/si la un anumit pret.

Nu trebuie sa fie neaparat cele mai bune produse, sau cele mai vandute sau cele mai ieftine. Niciunul din aceste principii, in cazul de fata, nu este obligatoriu.

Un alt lucru pe care-l poti incerca este realizarea de pachete (promotionale) de produse al caror pret sa fie mai mic decat produsele insumate.

Oricum si pentru tine este un castig, al costului de livrare pentru un singur colet cu 2-3-4 produse versus costul de livrare pentru fiecare produs in parte.

Avantajul este sentimentul de unicitate precum si atractia/zgomotul pe care-l poti crea in jurul acestor produse, cu mult timp inaintea perioadei propriu-zise de Black-Friday.

Alege produsele pe care le vei include in promotia de Black Friday

Cel mai cunoscut si implementat aspect in contextul zilei de Black Friday. Din păcate multi antreprenori si oamenii de marketing se limiteaza doar la aceasta strategie.

Mare greseala!

Nu te poti diferentia asa si vei pierde in favoarea brand-urilor mai cunoscute.

Da este elementul de baza, dar nu ar trebui niciodata sa fie singura abordare, asa cum si folosirea unui singur canal de promovare este o alta greseala des intalnita.

Similar cu principiul mix-ului de marketing si aici ar trebui sa combinam mai multe strategii si tactici de-a converti utilizatorii si potentialii clienti in clienti finali.

Verifica procesul de plasare comanda (online si offline)

Acest proces poate fi mai simplu sau mai complicat, in functie daca ai sau nu contract de servicii pentru mentenanta web a site-ului tau,

Desi poate parea tardiv, niciodata nu strica o verificare in plus. Pe parcusul acestui proces de verificare plaseaza o comanda de test de pe dispozitive diferite si folosind browsere diferite.

Daca nu vei identifica probleme grave, poate pentru ca le-ai rezolvat anterior, sigur vei gasi aspecte care pot fi imbunatatite si care pot creste rata de conversie.

Un exemplu in acest sens ar putea fi, activarea modalitatii de plata prin Google Pay si Apple Pay care permite utilizatorilor care au card-urile salvate in aceste aplicatii sa plateasca in mod direct.

Pe langa un plus de credibilitate pe care-l castigi avand disponibila o astfel de integrare pe site-ul tau, utilizatorul nu mai trebuie sa-si completeze manual datele card-ului, simplificand considerabil procesul de checkout.

Aceste servicii au devenit disponibile inclusiv in cadrul sistemelor de plata online din Romania.

Stabileste care sunt caile prin care vei primi comenzi: doar pe site? Prin telefon? Prin mail? Pe whatsapp?

Crearea si promovarea unor metode alternative de plasare a comenzii te pot ajuta in eventualele momente in care site-ul nu merge sau merge greu.

Utilizatorii ar putea vedea produsele in Facebook Shop si sa comande prin Messenger/WhatsApp sau telefon, fara sa acceseze site-ul.

Acest mix de intrumente te poate salva din situatii neplacute, dar ca sa poti reactiona asa repede trebuie sa te pregatesti din toate punctele de vedere.

Daca vrei sa intelegi cu adevarat puterea de-a reactiona rapid si beneficiile pe care le aduce, iti recomandam sa citesti articolul cu lectiile de business pe care le-am invatat in 2020. Inca sunt valabile.

Este o oportunitate atat de buna incat nu-ti permiti sa pierzi posibile comenzi datorita unor probleme legate de experienta utilizatorului.

Ulterior cand vei realiza acest lucru va fi foarte frustrant pentru tine. Inseamna oprtunitati pierdute si bani necastigati.

Un alt mod prin care poti salva timp si procesa mai multe comenzi in perioada agitata de Black Friday, se bazeaza pe pregatirea in avans a tuturor materialelor necesare la impachetarea coletelor.

De la primirea unei comenzi, cine o preia, ce face primul lucru, dar urmatorul pas, unde sunt materialele de ambalat, ce se intampla daca se epuizeaza anumite materiale.

Toate aceste detalii daca sunt bine puse la punct pot reduce timpul de procesare a unei comenzi cu pana la 30%.

Mai multe despre organizarea echipei gasesti in articol la capitolul “Pregatirea sistemului de promovare si comunicare”.

Actualizează termenii si conditiile de livrare in contextul Black Friday

In perioada sarbatorii de Black Friday volumul comenzilor creste atat de mult incat firmele de curierat nu mai fac fata solicitarilor.

Situatia asta deja s-a repetat de destule ori in ultimii ani astfel incat pana si consumatorul final a inceput sa se obisnuiasca cu aceasta situatie.

Nu e o rusine si nici ceva care sa fie evitat, termenul de livrare de Black Friday este mai indelungit ori din cauza vanzatorului ori din cauza curierilor.

Fi transparent(a) si publica intr-un loc viziibil pe site aceste informatii. Va fi o dovada de asumare si respect la adresa potentialilor clienti.

O alta imbunatatire pe care o poti aduce la acest capitol ar fi implementarea mai multor furnizori pentru livrarea coletelor direct pe site site-ul tau din care utilizatorul poate alege in functie de propriile experiente.

Daca curierul ales nu are optiunea de Pickup Station, elimii indirect o categorie de potentiali client.

Imbunatateste infrastructura web (site, baze de date, plugin-uri, aplicatie)

Idear ar fi sa incepi cu un nou audit complet al site-ului propriu. Asa vrei putea identifica cele mai importante aspecte, de la design, la viteza sau securitate.

Viteza pentru un site a devenit demult un factor important si ar trebui facute imbunatatiri periodic in acest sens. .

Importanta vitezei cu care se incarca un site este inclusa in categoria de „Page Experience” a factorilor SEO, dar mai ales din cauza cresterii asteptarilor utilizatorilor de-a avea experiente rapide si neintrerupte pe orice site – gratificarea pe loc.

Intr-o perioada foarte aglomerata, orice imbunatire a vitezei cu care se incarca site-ul devine si mai importanta.

Contractarea unui serviciu de CDN pentru site si macar pentru 2 luni, in perioada de Black Friday, te va ajuta considrabil.

Nu uita de securitatea site-ului. In ultima perioada tot mai multe atacuri cibernetice au loc in fiecare zi. Desi la prima vedere poate parea foarte complicat de rezolvat, sunt cateva aspecte minimale pe care le poti implementa cu usurinta, fara cunostinte tehnice pentru a-ti proteja mai bine site-ul.

Pregateste sistemul de promovare si comunicare

Dupa ce ti-ai vericat stocurile, site-ul, ai stabilit produsele “vedeta” si valoarea reducerilor pe care le vei acorda, este timpul sa verificam si sa potentam la maximum eforturile de promovare.

O data ce-au ajuns utilizatorii pe site si li s-a si incarcat pagina rapid (inclusiv datorita CDN-ului), trebuie sa aiba foarte clar in fata ce au de facut.

Din acest motiv reverificarea tuturor CTA (abonare newsletter, contact, solicitare ofeta, dupa caz), crearea de vizualuri dedicate precum si a unui Landing Page Special, toate sunt elemente cruciale pentru a converti utilizatorii site-ului in clienti.

Acest proces inseamna o implicare in mai multe directii:

  1. Verifica codurile de urmarire a utilizatorilor ca functioneaza corect peste tot in site;
  2. Creeaza audiente speciale pentru Black Friday in functie de paginile vizitate sau anumite actiuni intreprinse pe site. In aceasta situatie nu trebuie sa fii foarte specific(a) in definirea lor, te ajuta contextul;
  3. Seteaza-ti obiective dedicate promotiei de Black Friday in Google Analytics pentru a putea evalua eforturile si pentru a putea corecta exact acolo unde este cazul;
  4. Pregateste toate materialele de promovare pe care intentionezi sa le folosesti (texte, vizualuri, video-uri etc.);
  5. Stabileste echipa si responsabilitatile fiecaruia: cine este implicat, cine ce se ocupa de ce, cine proceseaza retururile de colete? Cine se ocupa de intrebarile clientilor? …si asa mai departe. Totul trebuie sa fie clar pentru toti cei implicati si fiecare trebuie sa stie ce face celalalt.
  6. Pregateste o abordare duala: campanii diferite (visual si mesaj diferite) pentru publicul nou si o alta campanie pentru clienti tai actuali.
  7. Oferta clientilor actuali un beneficiu in exclusivitate. De exemplu: posibilitatea de-a beneficia de promotia de Black Friday cu X ore inainte de startul oficial.

Implementeaza tactici pentru reducerea numarului de comenzi refuzate

O problema reala cu care se confrunta majoritatea magazinelor online si pe care n-o poti elimina 100%.

Motivele din spatele acestor situatii sunt diverse si atunci tacticile pe care trebuie sa le abordezi sunt cel putin la fel de variate.

Cu toate acestea, exista tactici care te pot ajuta sa reduci cuantumul comenzilor refuzate/returnate si astfel sa reduci un cost important in bani si timp:

Tot mai multi comercianti dezvolta o sectiune informativa in cadrul careia publica o notificare prietenoasa privind consecintele refuzului unui colet: materiale impachetare, carburant livrare etc.;

O alta tactica deja destul de des intalnita este apelarea Telefonica a clientului inainte de procesarea conenzii, inainte de-a face orice alt efort, exemplu identificat produse, impachetat si facturat.

Totodata, trebuie sa te asiguri ca si de partea ta nu se fac greseli. Verifica continutul fiecarui colet de 2 ori comparandu-l cu detaliile comenzii, inainte de expediere.

Implementeaza un sistem de tracking al comenzii pe site. Aceasta optiune te va ajuta sa reduci numarul comenzilor returnate pe motiv ca nu s-a reusit predarea coletului.

Adaugarea si unor notificari automatizate va ajuta in aceeasi directie.

Pe langa SMS-ul/notificarea transmisa de curier, si tu poti transmite clinetului o notificare similara pe SMS, telefon sau emai.

Mai mult decat atat, creeaza-ti si actualizeaza pe tot parcursul anului un Blacklist. O lista cu clientii care au returnat/refuzat coletele comandate.

Inainte de reconfirmarea telefonica a comenzii, poti verifica, printr-o simpla cautare dupa numarul de telefon si coreland poate si cu alte date pe care le ai, daca acea persoana a mai comandat si a refuzat coletul anterior.

Concluzie

Trateaza cu maxima seriozitate sarbatoarea de Black Friday, pregateste-te din timp si o sa vezi ca rezultatele nu vor intarzia sa apara.

Daca ai ciitit pana aici inseamna ca tratezi deja cu seriozitate lucrurile. Nu te opri aici, citeste si alte articole similare, pentru a descoperi si experienta altora.

Nu poti face acelasi lucru, an de an, si sa te astepti la alt deznodamant. Incepe pregatirile din timp.

“You never change your life until you step out of your comfort zone; change begins at the end of your comfort zone.”

― Roy T. Bennett

Lasă un răspuns