Cum sa soliciti corect o oferta pentru servicii web?
De-a lungul timpului am vazut foarte multe solicitari de oferte pentru realizarea unui site, fie el de prezentare, shop, marketpalce sau ceva chiar mai complicat, transmise cu extrem de putine informatii.
Nu o data s-a intamplat sa descoperim sau sa primim solicitari de tipul:
„Buna ziua,
As dori si eu o oferta pentru realizarea unui site pentru Cafenea din Bucuresti.
Multumesc.”
Pentru ca nimeni nu-si doreste un site exact ca un altul care exista, pentru ca fiecare business are propriile nevoi nu se pot da oferte generale precum: un site de prezentare costa x euro sau lei.
Ce va contine acel site de prezentare? Cate pagini? Ce functionalitati? Vrem sa preluam rezervari din site? Cum vrei sa le gestionezi mai departe? Necesita integrari suplimentare? Si asa mai departe.
Aceasta lipsa de comunicare clara intre clienti si agentie duce de cele mai multe ori la neintelegeri, datorita asteptarilor diferite cu privire la rezultatul final.
Cu cat poti oferi mai multe informatii si mai clare, cu atat o agentie sau un freelancer poate adapta mai bine oferta exact la nevoile afacerii tale.
Lipsa informatiilor duce de obicei la urmatoarele 2 situatii:
- Agentia/Freelancer ofera un pret mai mare pentru a acoperi eventuale Pagini/Functionalitati pe care clientul le va vrea, dar nu le-a mentionat de la bun inceput,
Sau
- Agentia/Freelancer iti transmite o oferta mica in baza putinelor informatii pe care le are, datorita imaginii oferite despre proiectul tau sau pentru a te castiga drept clinet.
Site-ul nu mai este doar un simplu element de construit care-ti deschide toate usile catre mediul online.
Daca nu tratezi lucrurile cu maxima seriozitate de la inceput vei pierde mult timp si bani.
Informatii generale despre afacere
Extrem de important, dar ignorat sau subapreciat in majoritatea cazurilor. Orice site trebuie sa reprezinte afacerea respectiva de la informatiile de baza la elementele unice care fac diferenta.
Serviciile si produsele, pot fi prezentate toate intr-o pagina sau va fi nevoie de-o prezentare mai detaliata, fiecare intr-o pagina separata? Cum va naviga utilizatorul dintr-o pagina in alta.
Mai departe, mentionarea audientei vizate va ajuta la pozitionarea corecta a site-ului. In functie de audienta diferita si asteptarile utilizatorilor.
Daca vrei sa vinzi produse catre o audienta premium s-ar putea sa n-ai nevoie de un sistem de management al stocurilor asa ca de ce sa platesti pentru el.
Pe de alta parte, daca vinzi produse catre o audienta cu nivel financiar mediu, o administrare eficienta a stocurilor te va ajuta sa obtii potentialul maxim, avand o marja de profit per produs net inferioara fata de un produs premium.
De asemenea, istoria firmei, daca este cazul, fie ea cat de scurta, este important de stiut de la inceput pentru a putea crea anumite elemente care sa evidentieze aspecte importante din istorie sau/si avantaje unice de-a lucra cu tine.
Intr-un fel arata un site al unui arhitect vs site-ul unui birou de arhitectura. Totul se schimba, de la modul de adresa, eu vs noi, la sectiuni diferite: despre mine vs despre noi, CV vs echipa.
Istoria unei firme este o validare in plus in ochii potentialului client, este o dovada a faptul ca lucrurile se fac corect, ca firma respectiva a trecut proba timpului, deci ca este bun in ceea ce face, ca are succes.
Nu in ultimul rand, conceptul unui site are la baza inclusiv identitatea vizuala a afacerii respective. Daca logo-ul tau este cu portocaliu cu albastru, site-ul o sa fie negru?
Scopul pentru care iti faci site-ul
De aici incepe totul. Trebuie sa te intrebti si sa-ti raspunzi cat mai clar la intrebarea „Ce-ti doresti sa obtii cu site-ul pe care vrei sa-l faci? Sau ce vrei sa obtii prin modificarile pe care vrei sa le implementezi in site-ul deja existent?
Vreau sa-mi prezint doar afacere si serviciile!
Vreau sa obtin mai multi abonati la newsletter!
Vrea sau obtin lead-uri!
Vreau sa obtin (mai multe) rezervari in restaurant!
Vreau sa primesc (mai multe) programari intr-o clinica medicala!
Cand un este dezvoltat, orientat complet catre niste obiective clare, va obinte mai repede si mai multe rezultate in orice situatie economica normala.
Daca vrei sa obtii mai multe lead-uri pentru anumite servicii si ai doar o pagina de contact, generala, neadaptata domeniului, nu ai metode rapide de contact, va fi foarte greu sa se intample ceea ce ti-ai propus.
I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar d
Tipurile de pagini/continut si organizarea lor pe site
Asa cum evident cantitatea de munca necesara dezvoltarii unui Site One Page Web vs un site cu mai mule pagini, asa pretul pentru site difera in functie de tipul si cantitatea de continut pe care o vrei pe website.
Pe cale de consecinta, la acest pas, informatiile furnizate vor clarifica foarte mult cuantumul de munca necesar in ceea ce priveste structura si continutul site-ului.
Daca este vorba de un mic site prezentare cu 5-6 pagini, spune acest lucru, mentioneaza paginile dorite, astfel sa reduci cat mai mult eventuale nevoi mai greu de anticipat.
Daca vorbim de un site de evenimente si petreceri, nevoia unor filtre precum localitate, genul muzicii, pretul biletului (doar cateva exemple de filtre personalizate), care pot fi integrate in site-ului tau si care vor ajuta enorm orice vizitator.
O alta situatie cum este cazul unui magazin online de produse de design interior unde tipul de camera, culorile, rezistenta la apa si foc, sunt filtrele relevante pentru produsele unei asemenea afaceri.
Tot la acest capitol trebuie clarficat cine creeza continutul, care sunt materiale vizuale necesare si cine este responsabil pentru ele.
Pretul unui site pentru care continutul este realizat de tine difera vs situatia in care trebuie agentia/freelancer-ul sa realizeze acel continut.
Inseamna ore in plus de munca, indiferent de cat de usor poate parea la prima vedere.
- Cate pagini, cate produse, cate evenimente, cati oameni in echipa, ce filtre pentru produse/servicii/evenimente etc.
- Poze, Video, Harti, etc.
- Cine realizeaza continutul, cine furnizeaza materialele
Functionaltatile dorite
Capitolul cu cea mai mare influenta asupra pretului pentru orice serviciu web. Aici lucrurile se pot complica foarte mult sau pot fi realizate din prima pe drumul cel bun.
Cand vei aduna toate aceste informatii intr-o solicitare de oferta vei fi nevoit(a) sa treci prin toate aceste intrebri si sa iei primele decizii.
Daca nu vrei s-o apuci intr-o directie gresita, ar trebui sa sti foarte bine ce vrei sa faci. Orice functionalitate poate fi dezvoltata indepdent de restul si doar legata de-o pagina.
Sau poate fi integrata cu celelalte optiuni astfel incat sa fie cat mai usor si prietenos pentru orice utilizator.
Un exemplu in acest caz ar fi: Abonarea la newsletter este separata de sectiunea abonatilor care si-au creat cont pe site.
Ele, ambele, functioneaza, dar informatiile sunt stocate in locurile diferite, vei gestiona 2 liste in paralel cu dubluri care va duce la situatii in care unii utilizatori vor primi de 2 ori acelasi e-mail.
Din acest motiv, trebuie sa te gandesti inca de la bun inceput cum urmeaza sa organizezi informatiile despre business si datele despre clienti.
Fiecare optiune pe site poate insemna o automatizare si un castig de timp, dar implementarea unor optiuni poate atrage costuri mari care nu neaparat sunt justificate la inceput.
De exemplu, eliberarea automata a AWB-ul si/sau facturii, implica un cost care pentru un magazin online aflat la inceput de drum nu este obligatoriu, dar in viitor s-ar putea sa fie nevoie.
Planificarea integrarii unor astfel de optiuni costisitoare te poate ajuta sa faci economie de timp si bani prin esalonarea costului alegand o implementare pas cu pas a diferitelor optiuni.
Cu atat mai mult intr-o astfel de situatie, daca cei care urmeaza sa dezvolte acele implementari nu stiu de la inceput, lucrurile se pot complica si s-ar putea sa fie nevoie sa refaci anumite sectiuni/actiuni de pe site.
Mai mult decat atat, alegerea furnizorilor pentru plati online, curierat si factura este importanta, nu toate ofera posibilitatea de-a genera automat documentele.
Daca nu poti lega generarea facturii de programul de contabiltate pe care-l foloseste contabilul tau, o sa se dubleze foarte mult munca, o sa ai mai multe serii de facturi si lista poate continua.
Optimizarea vitezei nu este inclusa de cele mai multe ori
Da. Optimizarea unui site pentru o viteza mai buna nu este un serviciu automat furnizat si trebui clarificat de la inceput.
Acest serviciu este extrem de complicat deoarece implica mai multe arii de expertiza: design web, programare, gazduire web, tema site-ului, plugin-uri/add-onuri/aplicatii, sisteme de urmarire a utilizatorilor (tracking).
Modalitatea de administrare a site-ului dupa finalizare
Desi poate parea ciudat la prima vedere, si acest aspect are importanta lui. Daca tu ca si proprietar al site-ului vrei sa-l administrezi ulterior, este bine sa mentionezi acest lucru.
Unele optiuni pe care tu ti le doresti in site s-ar putea sa nu poata fi administrate de o persoana fara pregatire de specialitate si astfel fara servicii de mentenanta acestea nu vor functiona.
Orice element grafic dintr-un site poate fi realizat in foarte multe moduri mai usoare sau mai complicate, diferenta o face nu neaparat calitatea, dar si scopul pentru care este creat acel element.
Concluzie
De aceea claritatea informatiilor duce la o alegere perfecta pentru fiecare sectiune, element, text, poza etc. de pe site si implicit la un pret corect.
Cu cat o solicitarea de oferta pentru servicii web este mai specifica cu atat mai usor va fi mai departe.
Cel sau cei care urmeaza sa se ocupe te vor respecta pentru ca stii exact ce vrei, vor sti foarte bine ce-au de facut si astfel vor putea implementa mai repede si exact asa cum ai tu nevoie.
Atunci cand iti construiesti o casa ai un arhitect care face un plan foarte clar pentru tot procesul de avizare, construire, amenajare si preluare a imobilului de catre proprietar.
Asa si in cazul oricarui site, indiferent ca vorbim de construire de la 0, modificari simple sau modificari complicate intr-un site deja existent, cantiatea si calitatea informatiilor oferite va face intotdeauna diferenta.
Daca vei pregati temeinic aceste lucru nu doar ca vei evita pierdere de timp si bani, vei obtine si o mica perspectiva asupra modalitatilor in care poti folosi un site.
La scoala stii ce se intampla daca te duci cu temele nefacute, crezi ca in relatii de business lucrurile stau altfel?
Implica-te 150% pentru a putea sa folosesti site-ul la adevarata lui valoare.
Structura unei solicitari de oferta pentru servicii web
- Informatii generale despre afacere
- Despre Produse/Servicii
- Audienta vizata
- Istoric (daca este cazul)
- Scopul pentru care-ti faci sit-eul?
- Prezentare
- Prezentare si Vanzare
- Colectare lead-uri
- Altele
- Tipurile de pagini/continut si organizarea lor pe site
- Cate pagini, cate produse, cate evenimente, cati oameni in echipa, ce filtre pentru produse/servicii/evenimente etc.
- Poze, Video, harti, calculator de taxe sau alte valori
- Cine realizeaza continutul, cine furnizeaza materialele
- Functionaltatile dorite
- Abonare newsletter
- Colectarea lead-uri
- Formular de contact
- Cosul de cumparaturi de pe site
- Procedura de checkout
- AWB si/sau Factura automat, nu toate companiie de curierat sau contabilitate ofera aceasta posibilitatea
- Modalitati de plata?
- Alte tool-uri in site
- Optimizarea vitezei nu este inclusa de cele mai multe ori
- Pretul
- Modalitatea de lucru
- Staging (noi asa lucram)
- Direct pe varianta live
- Modalitatea de administrare a site-ului dupa finalizare
- Gazduirea clientului.
- Gazduirea firmei care a facut site-ul (recomandari)
Comments (1)
[…] un proces complex, care presupune numeroase etape. Tocmai de aceea, ar trebui să optezi pentru o ofertă servicii web pusă la dispoziție de specialiști în domeniu. Totuși, rezultatele de succes sunt influențate […]