Parteneriat sau Asociat unic in afaceri?

cover articcol webhipsters parteneriat sau actionar unic in afaceri

Distribuie Articolul

Parteneriat sau Asociat unic in afaceri?

Parteneriat sau Asociat unic in afaceri? O intrebare cu un lung si complicat raspuns pentru ca inceperea si dezvoltarea unei afaceri poate fi abordata in mai multe feluri.

Poti pune singur bazele unei afaceri, poti crea o firma in parteneriat cu o alta persoana, poti apela la sistemul de franciza sau investitori.

Fiecare dintre modelele de afacere mentionate are avatanjele si dezavatanjele sale. Nu exista varianta ideala.

Probabil balanta este inclinata in functie de personalitatea fiecarei persoane. Cei mai curajosi, sau poate chiar putin inconstienti, aleg sa mearga pe cont propriu.

Cei obisnuiti sa lucreze in echipa, doresc sa aiba avatanjele unui partener „de lupta” mai ales la inceput de drum.

Great things in business are never done by one person. They are done by a team of people”. Steve Jobs.

sau

„To build a great business you have to find great partners because you can’t do it all” Robert Herjavec

De cealalta parte gasim de asemenea, citate bine bunoscute, cum ar fi spusele lui Billy Joel despre Antreprenoriat:

„Like a boxer in a Title Fight, you have to walk in that ring alone” Billy Joel

sau deja cliseul

Friends don’t always make the best of business partners” Chris Campbell.

Conform studiului Barometrul afacerilor de tip start-up din Romania realizat de Ernst and Young in 2015 “54% dintre antrepenori sunt asociati cu cel putin un co-fondator in afacere”.

Avand deja o controversa in jurul subiectului, hai sa discutam pe rand avantajele si deazavamtajele asociatului unic si respectiv parteneriatului in afaceri.

Avantajele de a fi unic asociat intr-o firma

Protiful iti apartine in totalitate

Fara ocolisuri, cel mai important aspect, este reprezentat de faptul ca toate profiturile iti revin.

Tu decizi ce faci cu ele, daca reinvestesti profitul, daca il cheltui in scop personal sau cum faci distribuirea lui.

Cand profitul este mic, daca esti unic asociat nu mai trebuie sa imparti acea mica suma si cu altcineva.

Avantajele-actionarului-unic-in-afaceri

Tu Decizi Tot (strategie, organizare, investitii, dividente)

Fiind unic actionar si administator al unei firme ai control complet asupra directiei de dezvoltare, a strategiilor firmei, a modului de organizare.

Decizia iti apartine in toate prvintele firmei si iti poti pune astfel in aplicare planurile pe care sigur, deja, le ai in minte.

 

Sucesul iti este datorat tie, si doar tie

Succesul se datoreaza management-ului tau, deciziilor pe care le-ai luat in fiecare zi, dar avand si sprijinul echipei, furnizorilor si partenerilor cu care lucrezi.

Cu toate acestea, faima succesului va fi a celui/celor care detin firma si implicit se bucura de succesul financiar, in cazul in speta, TU.

 

Satisfactia personala

Pe langa succesul si faima de rigoare, cred ca mult mai important este nivelul maxim de satisfactie personala si chiar mandrie profesionala pe care-l ai atunci cand ai succes ca unic asociat.

Fiecare moment si fiecare pas in dezvoltarea firmei reprezinta o reusita pentru tine ca antreprenor si te face sa te simti foarte bine.

Aceste mici momente de satisfactie maxima iti vor da increderea si puterea sa treci peste momentele grele si sa continui sa construiesti afacerea pe care ti-o doresti.

 

Dezvoltare puternica profesionala si personala

Intr-o astfel de firma, administratorul fiind singurul factor de decizie, practic esti implicat in toate departamentele si domeniile de activitate ale firmei.

Vei lua zilnic decizii in acest sens, de la modul de organizare interna la politica de preturi pe care o vei aboorda.

De la angajari la furnizori si de la conflicte intre angajati la negocieri de contracte.

In acest mod, ai posibiltiatea de a invata enorm de multe lucruri, atat direct in domeniul tau de activitate cat si in altele.

Luand atat decizii bune cat si decizii gresite vei invata, cum trebuie sa procedezi in fiecare situatie.

Activitatea de antreprenor impune o dezvoltare continua peste care tu ar trebui s-o suplimentezi cu alte eforturi: citind carti si articole, participand la cursuri, MBA si multe altele.

 

Nu te entuziasma inca si nu te grabi sa faci alegerea deja. Mai sunt multe de discutat.

Dupa ce am vorbit de partile frumoase, hai sa le vedem si pe cele negative ca sa avem o privire de ansamblu asupra firmelor cu unic administrator.

Dezavatajele de a fi unic actionar al unei firme

Responsabiltate completa (administrativa, financiara si chiar penala)

Fiind unica persoana care decide esti si unica persoana care raspunde si suporta consecintele deciziilor luate.

Responsabiltiatea oricarei cheltuieli sau datorii iti apartine in proportie de 100%. Trebuie sa intelegi ca acest aspect este foarte important.

Conform legislatiei in vigoare, persoanele sau firmele carora le datorezi bani se pot adresa justitiei pentru blocarea si executarea silita a veniturilor si bunuilor firmei, dar si a celor personale.

Dezavantaje-actionar-unic-in-afaceri

Trebuie sa iei decizii in care nu ai deloc experienta sau informatii

Chiar foarte des, te vei confrunta cu situatia in care trebuie sa iei decizii, cateodata si foarte repede, in domenii in care nu ai deloc experienta.

Domeniile difera in functie de obiectul de activitate al firmei, pot fi, dar nu se limiteaza la: contabilitate, IT, juridic, marketing, vanzari, sau resurse umane.

Este foarte greu, si iti spun de acum oricat esti de bun, o sa gresesti. Dar nu greseala este problema, ci ce inveti si cum resctionezi la greselile pe care le vei face. Acolo se face diferenta.

Pentru a lua decizii bune trebuie in primul rand sa asculti, sa vorbesti cu responsabilul din domeniul respectiv, sa te documentezi, sa soliciti un sfat de la cineva care a trecut printr-o situatie similara.

Cand ai posibilitatea nu te grabi, cand nu poti, gandeste-te la deciziile anterioare si vorbeste cu cel din echipa cu cele mai multe cunostinte in domeniu.

 

Problemele si defectele sau responsabilitatea TA exclusiva

Desi succesul este atribuit intr-o anumita masura si echipei din cadrul firmei, responsabilitatea la esec, in fata problemelor sau remedierea unor defecte iti apartine in totalitate.

Beneficiul profitului doar pentru tine, vine cu un pret mare.

 

Nu ai back-up in caz de boala sau accident

In cazul in care ai o problema de sanatate sau de familie. Sau pur si simplu ai nevoie de o pauza, firma este expusa neavand o conducere si un factor de decizie prezent.

Atunci cand tu lipsesti totul sa bazeaza pe echipa ta, pe nivelul lor instruire, dar si de responsabilitate fata de activitatea lor.

Cu totii stim cum se transforma atmosfera la birou atunci cand pleaca sau se intoarce `sefu’.

 

Mai departe, hai sa vedem acum si Parteneriatul din aceleasi doua perspective. Astfel o sa poti face alegerea potrivita.

Asa cum am m-ai spus in functie de personalitatea fiecaruia poate chiar si in functie de obiectivul de activitate al firmei, poate fi mai bine sa fii singur sau intr-un parteneriat.

Asta este doar prima decizie grea pe care o ai de luat indiferent de drumul pe care-l vei urma.

Asa ca citeste pana la capat, mai citeste si alte aricole si cere sfaturi de la mai multe peroane inainte de orice.

Avantajele firmelor in pateneriat

Putere financiara mare

Firmele conduse de un parteneriat beneficiaza de o putere financiara mare, sau cel putin mai mare in comparatie cu firmele cu un singur actionar. Pot exista si exceptii.

Parteneriatul aduce mai multe surse de finantare pentru firma la inceput de drum sau la investitiile majore in procesul de dezvoltare.

De-alungul timpul multe firme si-au oprit activitatea pentru ca nu au avut reursele financiare necesare pentru a investi, desi stiau ce si cum trebuie facut pentru a avea succes.

Avantajele-parteneriatului-in-afaceri

Risc redus in cazul unui insucces

In cazul in care firma nu are succes, spre deosebire de situatia in care esti unic actionar, imparti valoarea datoriilor impreuna cu partenerul sau partenerii tai.

Aceasta impartire a datoriilor financiare se va face conform actului constitutiv al firmei. Cum imparti castigurile asa imparti si datoriile: 50%-50%, 40%-60%, 30%-70% sau orice alta varianta.

 

Experienta si Cunostinte suplimentare pentru firma

Fiecare partener poate aduce plus valoare in cadrul firmei, prin experienta si cunostintele personale pe care le foloseste in interesul firmei.

Bineinteles, cu cat fiecare partener este mai bine pregatit si are mai multa experienta, cu atat vor avea un impact mai bun asupra firmei.

 

Posibilitatea diversificarii portofoliului de produse/servicii ale firmei

Cu ajutorul experientei si cunostintelor fiecarui partener, firma poate dezvolta oricand noi produse sau servicii in portofoliu.

Astfel, puteti avea mai multe surse de finantare, mai multe piete din care sa realizati venituri, deci un risc mai mic la fluctuatiile cererii.

Asta nu inseamna sa fii un fel de all in one, lipsa de focus va duce la superficialitate si clienti nemultumiti.

 

Mai multi membrii in echipa

Partenerii sunt angajatii ideali. Avand partea lor la castigurile firmei ii motiveaza cel mai bine si astfel sunt mai multi oameni care depun eforturi mari zilnic spre binele firmei.

Mai ales la inceput, dar nu numai, este foarte important sprijinul complet al conducerii in orice firma indiferent de obiectul de activitate.

 

Avantajele unei afaceri in parteneriat suna parca si mai bine decat scenariul unicului actionar. Dar, inainte hai sa vedem si dezavantajele unui parteneriat intr-o firma.

Dezavantajele parteneriatului intr-o firma

Profiturile se impart intre parteneri

Clar, primul dezavantaj, este ca profiturile sunt impartite intre parteneri conform intelegerii.

Indiferent de valoarea profitului realizat de firma, el trebuie impartit conform intelegerii din actul constitutiv al firmei.

In situatia in care valoare este mica, faptul ca trebui s-o mai si imparti cu altcineva, nu este foarte tentant.

Mai mult decat atat, astfel de situatii atrag o stare de stres si nemultumire in randul partenerilor si duce des la destramarea relatiei si finalmente la distrugerea afacerii.

Dezavantaje-parteneriat-in-afaceri

Retragerea partenerilor

In orice moment, indiferent daca firma face profit sau nu, unul sau mai multi dintre parteneri pot opta sa iasa din firma.

O astfel de situatie atrage foarte multe probleme: capital necesar pentru rascumpararea actiunilor, anumite produse/servicii pe care nu le mai poti oferi, mai putina putere de munca, mai putina expertiza si mai putin capital financiar.

Daca nu ai posibilitatea de a rascumpara actiunile partenerilor care vor sa se retraga, poti ajunge sa fii partener(a) cu un strain.

 

Deciziile se iau greoi

Cand sunt mai multe persoane cu putere decizie este mai greu sa se ajunga la un consens. Iar, cum o problema poate avea mai multe rezolvari, doar asta poate fi o sursa de conflicte.

Simpla diferenta de perspectiva asupra modului in care trebuie rezolvata o simpla problema poate duce la conflicte uriase.

Conflictele afecteaza relatia dintre parteneri si calitatea deciziei finale. Pe cale de consecinta, afecteaza inca odata relatia dintre partenerii firmei.

 

Dispute privind dezvoltarea afacerii

Dipsute pot aparea inclusiv din situatii aparent neconflictuale. De multe ori in viata unei firme te vei confrunta cu situatii in care trebuie sa decizi lucruri importante.

De exemplu, in ce sa investiti profiturile realizate in anul anterior poate crea o noua disputa intre parteneri. Chiar daca amandoi aveti cele mai bune intentii.

 

Dispute privind aportul sau contributia fiecaruia

Indiferent de tipul de parteneriat pe care-l alegi (o sa vorbim imediat despre ele) contributia fiecaruia la dezvoltare firmei poate fi diferita.

Chiar daca toti partenerii vin cu amandoua, si experienta si know-how gradul de implicare efectiva nu este intotdeauna acelasi.

De exemplu, in aceeasi firma cineva se ocupa de gasit clienti si altcineva de implementat proiectele. Acest mod de colaborare poate duce la dispute privind cine munceste mai mult sau contributia cui este mai importanta.

Tipuri de parteneriat

Pentru a putea intelege cat mai bine avantajele si dezavatanele unei firme ca actionar unic sau in parteneriat, trebuie sa stii ce tipuri de parteneriat exista.

Daca alegi forma de parteneriat gresita nu inseamna neaparat ca in sine ideea de parteneriat a fost gresita de la bun inceput.

Dimpotriva, ar putea fi multe alte motive cum ar fi forma, partenerul, momentul sau insuficient suport financiar.

 

Tu ai Know-how & Partenerul are Cash

Fiind cel care se va implica complet vei avea ocazia de a-ti dezvolta cunostintele continuu, efectiv in fiecare zi vei evolua.

Intr-o zi o sa aungi la concluzia ca poti face singur(a) totul si nu ai de ce sa mai imparti profiturile cu altcineva.

Contributia partenerului sub forma finantarii nu va mai avea aceeasi importanta ca la inceputul afacerii. Dupa un timp, firma reusind si aibe propriul capital.

In aceasta sittuatie, departirea partenerilor este inevitabila, este doar o chestiune de timp.

 

 

Partenerul vine cu Know-how & Tu vii cu Cash-ul

Acest model de parteneriat este sortit esecului aproape fara exceptie. Investirea intr-un domeniu in care nu ai abilitatile necesare nu este chiar cea mai buna idee.

In mod similar cu modelul de parteneriat anterior, cand doar unul dintre asociati contribuie la afacere cu know-how-ul, doar el va continua sa-si dezvolte abilitatile in domeniu

Doar ca de aceasta data, rolurile sunt inversate, si tu vei fi cel care nu va mai conta la un moment dat.

 

50-50 know-how & Cash

Singurul model de parteneriat care poate functiona cu adevarat si pe termen lung.

Acest model presupune o contributie similara in cunostinte, abilitati si suport financiar din partea tuturor partenerilor in cadrul firmei.

Astfel, toti partenerii, fie ei 2, 3, 4 sau mai multi vor avea responsabilitatea firmei, activitatii proprii precum si a cheltuielilor.

Bineinteles, ca si acest model are dezavantaje.

Gradul de implicare sau nivelul de calitate al produselor/serviciilor firmei sunt doar 2 exemple de aspecte subiective care pot duce la conflicte intre parteneri.

Mai multe despre tipurile de parteneriate gasesti pe https://ecomhackers.ro/asocierea-business-si-cum-facut-un-parteneriat-de-10-mil

Exemple de parteneriate de succes de lunga durata

La nivel international exemplele sunt evidente: Hewlett-Packard (1939), Intel (1968), Microsoft (1975), Apple (1976), Ben & Jerry’s (1978), Ebay (1995), Google (1998), Twitter (2006).

Sunt cele mai cunoscute exemple de parteneriate de sucees pe termen lung intre 2 oameni de afaceri, nu mai multi.

Bineinteles ca putem gasi, dar mai putine, exemple de succes si in afaceri care au in spate un partneriat in 3 sau mai multe persoane.

Dedeman (1992) – o poveste de succes a 2 frati din Romania. Agentiile si Firmele mari de avocatura precum Bostina si Asociatii, Stoica si Asociatii, Budusan, Baldea si Asociatii sau Rusu si Bortun ca si agentie.

De asemenea, alte parteneriate care moementan se afla la inceput, dar promit multe pe termen lung sunt Vektor Watch sau 5ToGo.

Concluzie

Eu unul compar parteneriatul intr-o firma cu parteneriatele intre companii. Asa cum firmele au de castigat asociandu-se, asa ar trebui si partenerii din aceeasi firma sa aibe mai mult de castigat.

Daca 2 sau mai multe organizatii reusesc sa ajunga la un compromis ar trebui sa poata si 2, 3 parteneri ai unei afaceri.

Pe de alta parte, parteneriatul in afaceri este deseori comparat cu casnicia datorita ratei mare de esec in astfel de colaborari.

Pe cale de consecinta, trebuie in primul rand sa te auto-evaluezi si sa vezi daca ti-ar fi mai bine singur sau in echipa.

Iar daca ajungi la concluzia ca ti-ar fi mai bine intr-un parteneriat ai foarte mare grija cum iti alegi partenerii(-ul). In niciun caz cel mai bun prieten.

Incearca sa faci parteneriate. Mai mult realizezi impreuna decat separat. In derularea afacerilor nu trebuie sa ne legam de cine e majoritar si cine e minoritar”(Sursa: https://www.wall-street.ro/articol/Start-Up/133121/sfatul-unui-antreprenor-din-curierat-incercati-sa-faceti-afaceri-in-parteneriat.html).

Lasă un răspuns